De Google-generatie is een mythe

Jongeren hebben gebrek aan informatievaardigheden en jong en oud zijn ongeduldig.

De British Library en JISC hebben onderzoek gedaan naar de ‘Google-generatie’. Volgens het onderzoek, dat is uitgevoerd door het CIBER-researchteam van het University College London, is de Google-generatie een mythe. Jongeren die zijn opgegroeid in het internettijdperk vertrouwen weliswaar volledig op digitale bronnen, maar ze hebben niet de analytische capaciteiten om bronnen te beoordelen. Ook andere informatievaardigheden ontbreken vaak.

Uit het onderzoek, dat Information Behaviour of the Researcher of the Future heet, blijkt ook dat alle leeftijdsgroepen bij het zoeken naar informatie gedrag vertonen dat met jongeren wordt geassocieerd: mensen die zoeken zijn ongeduldig en tolereren geen vertraging. Hun informatiebehoefte moet meteen bevredigd worden. Ze investeren geen tijd in het doorgronden van zoek- en navigatiemethoden. Volgens de onderzoekers zie je dit gedrag bij jonge kinderen, studenten en hoogleraren.

Bibliotheken moeten zich in het zoekgedrag en de informatiebehoefte van jonge en oudere gebruikers verdiepen, anders worden ze overbodig, waarschuwen de onderzoekers. Verdiepen betekent niet aanpassen. Bibliotheken zouden juist meer moeten doen op het gebied van geletterdheid, mediawijsheid en het informatievaardig maken van gebruikers.
Als de Britse overheid niet op tijd inziet dat informatievaardigheden onmisbaar zijn in de kennismaatschappij loopt Groot-Brittannië, een land dat ook een bijzonder hoog percentage voortijdige schoolverlaters kent, het risico achter te blijven in de vaart der volkeren, zeggen de onderzoekers. Bibliotheken raden ze aan om websites en interfaces eenvoudiger te maken.

De Google-generatie, en inmiddels iedereen die regelmatig zoekt via internet, is immers gewend aan één zoekveld. Websites van bibliotheken en catalogyssystemen bieden te veel mogelijkheden waardoor gebruikers snel afhaken.

Onderzoek: ‘Google Generation’ is a myth (pdf)

Bron: IP Flash (Informatie Professional), 17-01-2008

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: