In Google we trust

Uit een onderzoek uitgevoerd aan Cornell University (USA) blijkt dat studenten hoger onderwijs een bijna grenzeloos vertrouwen hebben in het vermogen (of de wil?) van Google om de resultaten te rangschikken volgens hun werkelijke relevantie in relatie tot de zoekopdracht.

Wanneer de deelnemers een koppeling selecteerden vanuit de Google-resultaten, waren hun beslissingen zeer sterk gefocust op de links bovenaan de pagina, zelfs als de abstracts op zich minder relevant waren. Dit betekent dus dat studenten zich veeleer laten beïnvloeden door de rangorde waarin de resultaten  worden gepresenteerd, en in veel mindere mate door de werkelijke relevantie van de abstracts. Dit blindelings geloof in Google heeft gevolgen voor zijn niet onaanzienlijke potentiële invloed op onze cultuur, de maatschappij en het gebruik van het web.

Deze studie werd uitgevoerd aan Cornell University bij bachelorstudenten. (Journal of Computer-mediated Communication 12(3), 801-823)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: